werken in circuitvorm in groep 4

17 januari 2016 | Hester Bax

In groep 4 werkten wij al eerder op de middagen met een rekencircuit, waarin de kinderen zelfstandig en op eigen niveau konden werken aan rekenonderwerpen die we ook in de ochtend behandelen. Na de kerstvakantie zijn wij begonnen aan een nog uitgebreider circuit.

Iedere middag werken de kinderen volgens een doordraaisysteem met hun groepje aan twee verschillende activiteiten, waarmee ze oefenen op gebied van spelling, rekenen, technisch lezen en begrijpend lezen. De activiteiten zijn niet alleen afwisselend in onderwerp, maar ook in niveau en manier van werken. Hierdoor werken de kinderen effectief aan dat wat belangrijk is en leren ze nog beter zelfstandig werken én samenwerken. Het circuit biedt de kinderen extra oefentijd, die erg belangrijk is wanneer je nieuwe dingen leert!

Maar behalve dat, is het vooral ook erg leuk!

IMG_1937 IMG_1936 IMG_1939

Rekenen met materiaal, met verschillende opdrachten tellen de kinderen vooruit en terug in het getalgebied tot 100 en daarboven.

IMG_1940 IMG_1941

Spelling op de computer, hier worden steeds woorden aangeboden; welk woord is verkeerd gespeld?

IMG_1942 IMG_1935

Samen rekenen met redactiesommen, dat zijn sommen die verstopt zijn in een verhaal. Kunnen we samen tot het juiste antwoord komen?

IMG_1938

Verschillende apps op de iPad en minilaptop, waarmee we spelenderwijs verschillende rekenonderwerpen oefenen.

Behalve dit, behandelen we nog veel meer. We werken bijvoorbeeld ook met de stripboeken van Suske en Wiske junior, die de kinderen niet alleen lezen, maar waarbij ze ook verschillende vragen beantwoorden. Suske en Wiske junior is trouwens een goede tip om thuis ook eens te lezen, het zijn stripboeken met de bekende figuren, maar dan makkelijker te lezen door simpeler taalgebruik, echt een aanrader voor kinderen rond deze leeftijd!