thema kleding in groep 1-2a

21 januari 2015 | Hester Bax

Deze weken werken wij in groep 1-2a aan het thema kleding. Binnen dit thema komen verschillende leergebieden aan bod. We hebben aandacht voor woordenschat, letters en getallen, rekenontwikkeling, maar ook creatieve ontwikkeling en motoriek. Door steeds vanuit een thema te werken, is het onderwerp herkenbaar en sluiten de activiteiten voor de kinderen op elkaar aan.

Hieronder een aantal foto’s waarin te zien is hoe we onder andere bezig zijn geweest met de woordenschatontwikkeling en het werken met letters.

20150120_180835

De kledingkast in de klas. Hier halen we iedere dag onze taalactiviteit uit. De kinderen horen en zien de woorden niet alleen, ze kunnen het ook echt vastpakken.

20150113_184852

Een prachtig voorbeeld van een woordweb dat Siwar maakte over het onderwerp kleding. Ze heeft niet alleen kledingstukken getekend, maar ook goed gekeken naar hoe de woorden geschreven moeten worden en deze er zelf bij geschreven.

20150120_180909

De letter r. Hoe klinkt deze letter? Hoe ziet hij eruit? Zie je de letter r ergens in de klas? Welk kledingstuk begint met de r? Een rok? Prima, dan hangen we een rok op en hangen we andere woorden die beginnen met een r hieraan.

20150120_180852

Dit doen we ook met de letter j. Een jas begint met de letter j. Daar gaan we dus alle woorden met de j aan ophangen. De kinderen verzinnen en zoeken de woorden zelf.

20150121_145448

De letter letter j zit deze weken in onze letterkast. Dat betekent dat de kinderen kleine spulletjes van huis mee mogen nemen die beginnen met de letter j. Samen met uw kind kunt u op onderzoek uit gaan in uw eigen huis. In de klas maken we een naamkaartje aan het voorwerp en geven we het een plekje in de letterkast. Zo koppelen de kinderen de letters waar ze op school mee bezig zijn ook aan spulletjes die ze thuis zien.