Studiereis Londen

27 januari 2015 | Webmaster

Hoi allemaal,

Op dinsdag 20 januari vertrokken meneer Peter en ik naar Londen voor een onderwijsconferentie.

De eerste 2 dagen hebben we naar verschillende sprekers geluisterd, de 3e dag was er een scholenbezoek en op vrijdag is meneer Peter nog naar de BETT ( onderwijsbeurs) geweest.

Het 21e eeuws leren (21st century skills) stond veelal centraal bij de verschillende lezingen maar het werd van verschillende kanten belicht. Zo sprak de Amerikaan Premsky over het belang van de passie van een kind. Hij daagt leerkrachten uit om bij elk kind op zoek te gaan naar zijn interesses zodat je je onderwijs daarop kan aansluiten. De betrokkenheid, het initiatief en ook de resultaten zullen hierdoor omhoog gaan. Ook moeten we nadenken over de manier waarop we dit aanbieden, je moet als leerkracht kijken naar de vaardigheden die je kinderen wil leren en daarbij verschillende mogelijkheden om dit te bereiken. Leren door samenwerken, problemen oplossen door kritisch te denken, communiceren en het gebruik van creativiteit, ICT en sociale en culturele vaardigheden.

Schermafbeelding 2015-01-27 om 11.16.44

Op de 2e dag werden we geïnspireerd door Punya Mishra, een onderwijskundige uit India. Hij vertelde over de rol van de leerkracht in het 21e eeuw leren. Door de komst van bv internet verandert de functie van de leerkracht, we zijn niet meer de hoofdbron om informatie te vergaren. Kinderen hebben leerkrachten echter wel nodig om te leren hoe juiste informatie gevonden kan worden, of deze informatie betrouwbaar is en hoe je deze informatie kan toepassen. Met behulp van de 21st century skills zullen leerlingen informatie gaan verwerken en de leerkracht voegt hier de pedagogiek aan toe. Bv je kan op internet leren hoe je arts moet worden (kennis) maar een leerkracht leert je hoe je met patiënten om moet gaan. Leerkrachten moeten inzien dat technologie snel verandert en de leerkracht niet kan vervangen, we moeten onze manier van lesgeven aanpassen maar we moeten niet stoppen met lesgeven!

Schermafbeelding 2015-01-27 om 11.13.34

 

’s Middags werden we verrast door de Vlaamse Pedro de Bruyckere, zijn eerste indruk had namelijk meer weg van een cabaretier dan een onderwijskundige. Deze man sprak over mythes over leren, gebruikte 140 slides in zijn presentaties, had goede grappen en liet ons maximaal 7-8 minuten geconcentreerd luisteren/ denken over een onderwerp. VERFRISSEND! En stof tot nadenken, we hingen namelijk 1,5 uur aan zijn lippen. Dit daagt ons uit om na te denken over hoe wij kinderen iets leren, geen uur lang luisteren maar optimaal gebruik maken van de concentratie door afwisseling. Beter 5 x 10 minuten luisteren dan 1 uur!

 

Tot slot werden we geïnspireerd door de Deense Hellerup Skole, een school die een hoop traditionele kaders laat varen en uitgaat van de vaardigheden die horen bij het 21e eeuws leren. Een school zonder muren waarin kinderen van verschillende leeftijden gemixt leren door problemen op te lossen, samen te werken en inzet van technologie. Er ligt meer verantwoordelijkheid bij de kinderen en zij krijgen de kans om mee te denken over de invulling van het onderwijs. Meneer Peter en ik voelden ons ontzettend uitgedaagd om ook op Cleijn Hasselt te gaan kijken hoe onze school meer vorm gegeven kan worden op deze manier en we zijn nieuwsgierig geworden naar de ontwikkelingen op deze school in Denemarken!

Voor mij was deze studiereis een ontzettende meerwaarde omdat ik als leerkracht ben geïnspireerd om  na te denken over ons onderwijs. Groep 3 zal dit direct merken doordat ik tijdens deze studiereis heb nagedacht hoe ik technologie beter kan inzetten, dat ik nog meer ga kijken naar passies van mijn kinderen en doordat ik handvaten heb gekregen om de creativiteit van de kinderen beter uit te lokken. Maar ook op schoolniveau zullen meneer Peter en ik in gesprek gaan met het team om deze kennis te delen en om te praten over hoe we dit op Cleijn Hasselt kunnen voortzetten.

Groetjes juffrouw Bernadette

londen