Meten is weten in groep 1-2a

15 november 2014 | Hester Bax

Van meten kan je heel veel leren, ook in de kleuterklas. Deze week hebben wij in groep 1-2a gewerkt met meetlinten. Natuurlijk moesten we eerst uitzoeken wat een meetlint is en wat je ermee kunt doen, maar toen we dat eenmaal begrepen, waren we niet meer te stoppen. Je kunt echt alles meten in de klas, en belangrijker nog, je leert heel veel over begrippen als groter, kleiner, even groot, smal, breed, lang, kort en verschillen tussen dingen. Om te kunnen meten hoef je helemaal nog niet alle getallen te kennen.

We hebben samen gewerkt om alles te kunnen meten, want elkaar helpen is erg belangrijk.

Samenwerken om te tekenen wat we gemeten hebben.

Samenwerken om te tekenen wat we gemeten hebben.

Je kunt ook elkaar meten.

Je kunt ook elkaar meten.

Samen bespreken hoort er ook bij.

Samen bespreken hoort er ook bij.

Dat is een groot getal!

Dat is een groot getal!

De kast met werkjes.

De kast met werkjes.

Goed aflezen.

Goed aflezen.

Als je elkaar meet, moet je elkaar ook tekenen.

Als je elkaar meet, moet je elkaar ook tekenen.

Concentratie.

Concentratie.

Wie weet hoe groot het is?

Wie weet hoe groot het is?

Je moet samen het meetlint vasthouden.

Je moet samen het meetlint vasthouden.

Even overleggen.

Even overleggen.

Altijd bij de 0 beginnen en goed vasthouden.

Altijd bij de 0 beginnen en goed vasthouden.

Welk getal is dit?

Welk getal is dit?

Weer een groot getal.

Weer een groot getal.

Ook belangrijk: is de stoel van de juf echt groter dan die van ons?

Ook belangrijk: is de stoel van de juf echt groter dan die van ons?

Thuis kan je dit ook oefenen, gewoon een meetlint pakken en aan de gang gaan. Praat er met elkaar over, dan leer je ook veel nieuwe woorden te gebruiken!